Jakie strategie powinny być uwzględniane w marketingu cyfrowym?
Marketing cyfrowy obejmuje wszystkie środki i instrumenty, które pomagają pozycjonować markę, firmę lub ofertę na rynku cyfrowym i sprzedawać je za pośrednictwem Internetu. Wykorzystuje instrumenty marketingowe z obszaru polityki produktowej, komunikacji i dystrybucji do realizacji celów przedsiębiorstwa, a także celów firmy. Terminy marketing internetowy, marketing cyfrowy lub marketing internetowy są używane synonimicznie.
Cele marketingu cyfrowego.
Podobnie jak marketing konwencjonalny, marketing cyfrowy może realizować różne cele.
1. Zwiększenie świadomości produktu i marki.
2. Pozyskiwanie klientów.
3. Zwiększenie ruchu na stronie internetowej.
4. Lojalność klientów.
5. Lepsza pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google.
6. Poprawa wizerunku (marki).
W dłuższej perspektywie działania firm w zakresie marketingu cyfrowego mają na ogół na celu zwiększenie sprzedaży dzięki większej liczbie zamówień na własnej stronie internetowej lub większej sprzedaży. Jednak działania wspierające markę, takie jak zwiększanie liczby wzmianek na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, są również stosowane przez wiele firm w ramach marketingu internetowego.
Strategie marketingu cyfrowego.
Przy planowaniu kampanii w Internecie na ogół nie wystarcza przeniesienie koncepcji ze świata offline do środowiska cyfrowego. W marketingu cyfrowym potrzebne są natomiast własne strategie. W zależności od definicji celu firmy stosuje się wiele różnych instrumentów.
1. Marketing wirusowy.
Zjawisko marketingu wirusowego niewątpliwie rozwinęło się dzięki cyfryzacji. Ze względu na szybkość powielania i rozpowszechniania treści w Internecie, na przykład śmieszne lub skandaliczne filmy wideo rozprzestrzeniają się błyskawicznie i w bardzo krótkim czasie osiągają ogromny zasięg. Istnieją dobrze znane przykłady prywatnych i komercyjnych filmów wideo znanych firm. Pozytywną cechą jest to, że użytkownicy sami rozpowszechniają treści, dzięki czemu firmy nie ponoszą prawie żadnych kosztów związanych z punktami wirusowymi. Zwiększa to również gotowość innych użytkowników do obejrzenia filmu, który został udostępniony przez „znajomych” w sieci społecznościowej i nie jest reklamowaną publikacją firmy.
Istnieje jednak również niebezpieczeństwo, że negatywne wiadomości będą rozprzestrzeniać się z szybkością błyskawicy. Zjawisko to znane jest pod nazwą shitstorm, któremu uległy już niektóre duże firmy. Każde wykroczenie może szybko stać się wielkim problemem, który w najgorszym wypadku może zostać podchwycony przez media głównego nurtu i dotrzeć do całego kraju. Firma może mieć tylko nadzieję, że sprawdzi się powiedzenie „Nie ma czegoś takiego jak zła reklama”. Trzeba przyznać, że żadna ze znanych firm, które stały się przedmiotem społecznego shitstormu, nie zginęła, więc to naprawdę ma znaczenie. Coś musi być prawdą.
2. Baner reklamowy.
Reklama banerowa to reklama internetowa z wykorzystaniem graficznych nośników reklamowych. Nośniki reklamy internetowej zazwyczaj odsyłają do strony internetowej firmy lub jej własnej strony docelowej. W tym kontekście często wspomina się o reklamie displayowej, a reklama banerowa jest często klasyfikowana jako najbardziej znany rodzaj reklamy displayowej. Pierwsze banery były jeszcze statyczne, ale obecnie istnieje wiele formatów dynamicznych i animowanych. W zależności od wielkości i formatu banera istnieją różne standardowe formaty. Według Federalnego Stowarzyszenia Gospodarki Cyfrowej są to: Full Banner, Super Banner, Rectangle i Skyscraper. Specjalne formy reklamy to tapety i reklamy śródtekstowe.
3. E-mail Marketing.
E-mail marketing jest prawdopodobnie jednym z najpopularniejszych formatów w marketingu internetowym. Nie ma chyba właściciela adresu e-mail, który nigdy nie otrzymałby biuletynu lub wiadomości promocyjnej. Większość firm korzysta z tej formy marketingu internetowego, aby rozpowszechnić swoje przesłanie na całym świecie. Email marketing przynosi wiele korzyści dla firm, jeśli jest dobrze prowadzony.
4. Marketing afiliacyjny.
Marketing afiliacyjny to zasada marketingowa, w której partner reklamuje produkty obcej firmy (sprzedawcy) na swojej stronie internetowej i otrzymuje za to prowizję. Sprzedawca może reklamować swoje oferty za pośrednictwem wielu partnerów. Istnieją różne modele generowania przychodów przez partnerów marketingu afiliacyjnego, w tym:
a. pay-per-click;
b. pay-per-lead;
c. pay-per-sale.
Powstały sieci członkowskie, które stanowią platformę dla marketingu afiliacyjnego, pośrednicząc między partnerami a dystrybutorami. Między innymi określają oni odpowiednich partnerów dla dystrybutorów, dostarczają materiały reklamowe oraz zajmują się umowami między dystrybutorami a partnerami.
5. Marketing w mediach społecznościowych.
Marketing w mediach społecznościowych zyskał ogromne znaczenie w B2C i B2B ze względu na szybkie rozprzestrzenianie się sieci społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, czy też LinkedIn. Inne platformy, takie jak Instagram, również otwierają znacznie szersze pole możliwości marketingowych dla firm i freelancerów. MŚP i przedsiębiorcy w szczególności korzystają z często niedrogich opcji marketingowych dostępnych na tych platformach internetowych.
Pamiętanie o celach i strategiach marketingu cyfrowego pomaga pozycjonować markę, firmę lub ofertę na rynku cyfrowym.